Čím zapáchá Český lev
Jediný film, který měl v loňském (tj. 2007, pozn. aut.) roce opravdu smysl, totiž Nikolaevova adaptace románu Jana Pelce …a bude hůř, byl v rámci Českých lvů vedle vítězství v kategorii nejlepší střih oceněn tak, jak nejlepší filmy roku obvykle bývají: cenou za nejlepší filmový plakát.
Tahle cena, spolu s cenou za nejlepší výtvarný počin, kdysi zdobívala produkci Jana Švankmajera, zmíněné ceny si odnášela jeho zesnulá manželka a geniální výtvarnice Eva (i když je nutno dodat, že sem tam Švankmajer nějakou tu sošku taky dostal, příznačné je, že za svůj nejhorší celovečerní film Otesánek, zatímco například Šílení si museli vystačit se zmiňovanými dvěma šidítky). Výroční ceny Český lev totiž nemají od svého počátku jiný smysl, než utvrzovat zdejší pokleslý filmový mainstream v objektivně nepodložené víře, že má úroveň.
Protože mnoho cen letos obdržely Vratné lahve otce a syna Svěrákových, dovolil bych si ocitovat jednu pasáž z představení Divadla Járy Cimrmana, a to ze semináře k Hospodě na mýtince: "Skladatelé se totiž domnívali, že si navzájem pochválí svá vlastní díla a rozdělí se o ceny, jak to tak chodí". Vyměňte podmět "skladatelé" za "filmaři" a získáte přesný obrázek toho, co se na výročních cenách Český lev rok co rok děje.
O nominacích a o vítězích totiž rozhodují členové České filmové a televizní asociace (ČFTA), tedy samotní tvůrci, kteří - až na několik čestných výjimek - nemají a z principu ani nemohou mít dostatečný odstup. Značnou část osazenstva navíc tvoří činní herci, o jejichž přístupu k věci zřejmě nejvýmluvněji vypovídají takové ty četné rozhovory o vlastních rolích, které se skládají z bezobsažných floskulí typu "byla to nádherná práce" a z veselých historek a jejichž informační hodnota je tedy nulová. Pokud hodnotí filmovou produkci podobně, pak to leccos vysvětluje. Abychom se vyhnuli paušalizování, pak i zde se samozřejmě najdou výjimky - zcela vážně například berou svou profesi Josef Abrhám či Iva Janžurová, abych zmínil jen některé.
Nové pochybnosti vzbuzuje jistě oprávněná otázka, zda všichni hlasující opravdu shlédli celou roční filmovou produkci, či zda se jim jednoduše někdy něco líbilo a stříleli při hlasování nazdařbůh dle několika málo dojmů.
Mezi hodnotiteli zcela chybějí filmoví publicisté, kritici, historikové - jedním slovem odborníci. Paní Evu Zaoralovou, jakkoli si jí nesmírně vážím, mezi ně nemohu počítat; je podle mne jakožto programová ředitelka karlovarského filmového festivalu v onom koloběhu příliš zainteresovaná. Skutečnost, že europoslaneckou imunitou posílený Vladimír Železný do kolonky povolání uvedl "mediální odborník", by byla k smíchu, kdyby nebyla při sledování programové nabídky jeho mediálně-odborného dítěte tak silně k pláči.
Na druhou stranu, pokud se podíváme, jaká svoloč píše o filmu, potažmo o kultuře do médií, pak možná výše uvedená výtka znamená jen odkaz na existenci bludného kruhu.
Hloupé na tom všem ale je, že v mlýnici tohoto bludného kruhu se ocitá především kdysi tak skvělá a velebená česká kinematografie. Dávno zde nevznikají velká díla - Michálek a Švankmajer český film sami nezachrání. Vypůjčil-li jsem si do názvu článku Nerudův verš, přidávám na závěr i následující: "jak lvové v kleci jatí". Je to docela výstižné.
A tak mne napadá následující východisko, které dávám k diskusi: Nemohli by porotu Českých lvů pro příště tvořit zahraniční novináři?
Poznámka: Seznam členů ČFTA najdete zde.
Marek Tarnovský
Don Corleone a Jaromír Jágr jako shakespearovské postavy
Stručná poznámka o vhodnosti aktualizace v adaptaci divadelní klasiky a o jednom sympatickém divadle.
Marek Tarnovský
Za Ladislavem Smoljakem (a též za Karlem Velebným a Jiřím Šebánkem)
V souvislosti s dnešní smutnou zprávou o skonu Ladislava Smoljaka jsem se dočetl řadu nepřesností ohledně autorství postavy Járy Cimrmana, které je připisováno právě Smojlakovi, aniž by mediální svět zapátral po hlubších souvislostech.
Marek Tarnovský
Ikona Karel
Dva interesantní snímky z Pražského hradu. I když hovoří samy za sebe, malý komentář si neodpustím.
Marek Tarnovský
Máj v dubnu...
...aneb to jsou paradoxy!
Marek Tarnovský
Co je přechylování...
...a proč je správné i výhodné přechylovat cizí ženská příjmení.
Marek Tarnovský
Lukašenko nemá v Praze co dělat
České předsednictví vážně uvažuje o pozvání posledního evropského diktátora. Co by to znamenalo pro českou zahraniční politiku a co pro běloruskou opozici?
Marek Tarnovský
Komunisti křičí...
...a jejich drzost nezná mezí.
Marek Tarnovský
Burianův bílý den žen
Jan Burian natočil jeden den s předsedkyní Národní strany Petrou Edelmannovou.
Marek Tarnovský
Nejsem Husákův příbuzný!
Zase jsem se (v jinak docela sympatickém článku) o sobě dověděl, že jsem Husákovo dítě. Tahle sociologická zkratka mě šíleně vytáčí - politicky, kulturně i freudovsky.
Marek Tarnovský
Co Vávra neřekl
Šedá eminence československého filmu vzpomínala v televizním cyklu Zlatá šedesátá.
Marek Tarnovský
Získají hokejisté Budějovic druhý titul?
Jsou kluby, jejichž fanoušci mohou trávit čas příjemným plánováním, jakým způsobem oslaví případný titul, protože mohou vcelku oprávněně přepokládat, že se ho dříve či později dožijí. My, kteří jsme tak či onak spřízněni s českobudějovickým hokejovým klubem, to máme o dost komplikovanější...
Marek Tarnovský
Kosa na kámen (a další povídky)
Zatímco románovou tvorbu Grahama Greena znají čeští čtenáři ve značné šíři, jeho povídky zůstávaly dlouho překladateli opomíjeny a sbírka Kosa na kámen (Twenty-one Stories, Londýn 1977) se dočkala českého vydání až v roce 1997, kdy ji v přiměřeném překladu Viktora Janiše a Zuzany Šťastné vydalo nakladatelství Talpress.
Marek Tarnovský
Haddonova kronika rozkladu
Anglický prozaik střední generace Mark Haddon vytvořil v románu Problémové partie působivou kroniku několika týdnů života jedné průměrné středostavovské rodiny. Chvílemi se bezuzdně smějete, chvílemi vám běhá mráz po zádech...
Marek Tarnovský
Povrchně o Woodym s Miroslavou Spáčilovou
Recenzí knihy "Vše o Woody Allenovi" se Miroslava Spáčilová, novinářka působící v kulturních redakcích několika deníků přes dvacet let, dopouští nehorázného matení čtenářů, které by jeden čekal spíš od začátečníka.
Marek Tarnovský
Karamazovi - nevyužitá šance
Nestává se mi v kontextu pokleslé úrovně českého filmu, že by nějaký snímek vzbuzoval dopředu jakákoli pozitivní očekávání, spíše naopak. Pamětliv geniality Schormova převodu klasického Dostojevského románu na divadelní jeviště jsem se přece jen na filmové Karamazovy těšil.
- Počet článků 18
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2413x
Narodil jsem se v Českých Budějovicích v roce 1973, ale od dětství žiju v Praze. Studoval jsem politologii, filosofii a češtinu. Připravil jsem k vydání asi desítku knih z oboru, především v nakladatelství OIKOYMENH. Hraji a režíruji divadlo v divadelním spolku Tréma 29, napsal jsem dvě divadelní hry (aktovku Majitelé a celovečerní Přátele žehu), třetí je rozepsaná. Spolupracuji s e-zinem Vinohrady.cz a snažím se pomáhat migrantům v rámci neziskovky Berkat. Živím se jako komerční grafik a tiskař.
Seznam rubrik
Oblíbené stránky
- Tréma 29
- Vinohrady.cz
- Berkat
- Časopis nejen pro kutily Hubert
- Jiří Weinberger a přátelé
- Svobodné Bělorusko
Oblíbené blogy
- Stanislav Vašina
- František Kostlán
- Vlaďka Černajová
- (Strašidelný) Ondřej Štindl
- Pavel Klusák
- Jan Burian
- Jan Horváth
- Rostislav Siksta